Tarjouspyynnöt: myynti@vanno.fi | 040 070 1718
< Takaisin Blogilistaan

Mitä Joululahjaksi asiakkaille? Muista nämä 3 asiaa!

1.11.2017

Suurin osa yrityksistä antaa joululahjan asiakkailleen, usein samalla kaavalla vuosi toisensa jälkeen. Ennen jokavuotista joululahjatilausta olisi kuitenkin hyvä pohtia muutamia kysymyksiä: kannattaako lahja antaa kaikille asiakkaille, vain osalle, miten valitsen sopivan lahjan kyseiselle asiakasryhmälle, minkälainen viesti joululahjoilla halutaan antaa ja onko lahjoille annettu jokin tavoite. Seuraavaksi lisää näistä aiheista, lopuksi vielä muutamia joululahjaideoita!

Kenelle joululahja annetaan? 

Osa yrityksistä on päättänyt muistaa joulun aikaan vain tärkeimpiä asiakkaitaan, osa antaa joululahjan kaikille asiakkailleen ja osa päätyy ratkaisuun, joka on näiden välissä. Jokainen ala on erilainen ja jokaisen yrityksen tavoitteet erilaisia. Joululahja on kuitenkin aina mukava tapa muistuttaa asiakasta kuin asiakasta yrityksesi toiminnasta ja arvoista. 

Siksi paras tapa antaa joululahjoja saattaakin olla hajauttaminen, tarkoittaen sitä, että annetaan erilainen lahja eri arvoisille asiakkaille. Esimerkiksi muutamalle kymmenelle tärkeimmälle avainasiakkaille annetaan huomattavasti arvokkaampi joululahja ja tavallisille asiakkaille edullisempi laajemmin jaettava lahja. Näin joululahjan antamisessa saadaan yhdistettyä laaja näkyvyys sekä persoonallisempi ote tärkeimpien asiakkaiden kohdalla! 

Suosittelemme jakamaan asiakkaat korkeintaan kolmeen ryhmään, usein jako kahteen ryhmään riittää, jotta näkyvyys ja persoonallisuus saadaan yhdistettyä. Suurin osa asiakkaistamme kuitenkin antaa saman lahjan kaikille asiakkailleen. Tämä on hyvä vaihtoehto varsinkin silloin, kun asiakaslahjaan voidaan panostaa ja jaottelua tärkeimpiin sekä tavallisiin asiakkaisiin on vaikea tehdä. 

Miten valita sopiva joululahja asiakkaille?

Kun sopiva asiakasryhmä on harkiten päätetty sekä mahdollisesti jaettu tärkeimpiin ja tavallisiin asiakkaisiin, on helpompi ryhtyä valitsemaan sopivaa lahjaa. Tässä vaiheessa tärkeäksi nousee asiakastuntemus, eli tieto siitä millaisia asiakkaasi ovat ja mitä he arvostavat. 

Paras lahja on kaikille osapuolille on tuote, joka on sekä mieluinen saajalle että edustaa lahjan antajan yritystä ja sen arvoja. Oleellisinta on kuitenkin, että joululahjan saaja kokee, että hän on yritykselle tärkeä ja häntä arvostetaan asiakkaana, siksi persoonallisuus ja laadukkuus on hyvä muistaa lahjaa valitessa. 

Mitä joululahjalla halutaan saavuttaa?

Asiakkaalle annettavan joululahjan perimmäinen tarkoitus on kiittää asiakasta kuluneesta vuodesta sekä osoittaa arvostusta ja kiitollisuutta yhteistyöstä. Joululahjan antaminen asiakkaille on siis sidosryhmätoimintaa, jolla pyritään ylläpitämään sekä mielellään syventämään ja parantamaan yrityksen suhdetta asiakkaisiinsa. 

Jotta joululahjalla olisi toivottu, asiakassuhdetta syventävä, vaikutus, kannattaa pitää mielessä asiakkaan mieltymykset (esimerkiksi harrastukset), oman yrityksen teemat ja arvot (esimerkiksi perhekeskeisyys tai luonnon arvostaminen), yritystä ja asiakasta yhdistävät tekijät sekä tietenkin tärkeimpänä käytännöllisyys. Käytännöllisyys ja ajankohtaisuus usein takaavat, että lahja on mieleinen, koska se ei jää tarpeettomaksi kaapin pohjalle, vaan on tarpeellinen ja kiinni ajassa, kuten on yrityskin jolta lahja on saatu. Käytännölliset joululahjat muistuttavat yrityksestäsi parhaillaan vielä vuosien päästä!

Mieti omia kokemuksiasi, oletko esimerkiksi itse saanut yrityksiltä joululahjoja, jotka ovat jääneet kaapin pohjalle tai päinvastoin yllättäneet ja ilahduttaneet? Peilaa omia ja kollegoiden tai perheenjäsenten kokemuksia oman yrityksesi lahjavalintaan!

 

Anna joululahjaksi asiakkaille:
Kotimaiset Joululahjat
Vapaa-ajan laukku
Talvitakki tai muu takki
 

Vanno on 1991 perustettu kotimainen perheyritys, jonka päätuotteena ovat liikelahjat, yrityslahjat sekä mainoslahjat.

Olemme kehittäneet vuosien varrella vankan osaamisen, joka näkyy niin palvelumme kuin tuotevalikoimamme puolella. Tavoitteenamme on olla asiakkaidemme tärkeä markkinointikumppani, joka auttaa tehokkaasti näkyvyyden kasvattamisessa monin eri keinoin.

Mainoslahjan tarkoitus on kestää pitkään, joten laatu on kaiken toimintamme keskiössä. Panostamme aina huippulaatuun niin tuotteidemme kuin palvelummekin osalta. Olemme jatkuvasti asiakaslähtöisesti uudistuva liikelahjatalo.

Yhteystiedot

Myyntinäyttely:

Fashion House

Mikkolantie 1A

00640 Helsinki

Asiakaspalvelu:

Soita klo 9-16:

040 070 1718

myynti@vanno.fi